Toyota har Norges mest fornøyde bilkunder

Hvert år gjennomfører Handelshøyskolen BI en undersøkelse hvor kundene får mulighet til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Disse resultatene presenteres i Norsk Kundebarometer. Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer og tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.

Ufravikelig fokus på forbedring

«Vi vil ha Norges mest fornøyde bilkunder!» Til tross for at både marked og kunders behov er i endring og setter nye krav til oss, har vi fått bekreftelser i form av gode tilbakemeldinger og resultater at vi evner å utvikle oss mot de forventninger som er i markedet.

Ekstra hyggelig ble det når årets ferske utgave av Norsk Kundebarometer, for 17. år på rad presenterte Toyota som ett av de selskapene med landets mest fornøyde kunder. Nr 1 i bransjen, nr 6 totalt som var med i undersøkelsen.

Toyota har ligget i toppsjiktet i alle de 17 årene undersøkelsen er gjennomført, og hvert eneste år i kategorien «begeistrede kunder». Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å begeistre kundene sine.

Veien dit er hele tiden målrettet og systematisk arbeid, med fokus på Kaizen og kontinuerlig prosesser skal vi skape gode minneverdige og varige kundeopplevelser gjennom mange år. Dette forplikter til at vi fortsetter ufravikelig fokus på forbedringer og setter kunden i sentrum. Vårt mål er å være Norges ledende bilorganisasjon innen kvalitet og bærekraft og være bransjens sterkeste merkevare.

Vi ser frem til å fortsette å levere kvalitet og tilfredshet!

Norsk kundebarometer

  • Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
  • Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med BI.
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt mange tusen forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.


Over 80 poeng = Begeistrede kunder

75-80 poeng = Svært fornøyde kunder

70-75 poeng = Fornøyde kunder

60-70 poeng = Likegyldig/misfornøyde kunder

Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder