bZ4X AWD X-MODE - Trygt frem uansett kjøreforhold
I bZ4X finner du et firehjulstrekksystem i toppklasse. Det hjelper deg å komme trygt frem uansett kjøreforhold. I tillegg til en perfekt 50/50 kraftfordeling, har du systemet X-MODE som hjelper deg der det er vanskeligst å komme frem. Om det er isete, dyp snø eller gjørmete, hjelper systemet deg med å komme helt frem til døra.
Selv om det ved spesielle anledninger kan være gøy å presse opp spenningen, er det sjelden det vi er ute etter når vi skal komme oss fra a til b. Når vi runder en krapp sving på glatt underlag, spesielt med familien i bilen, er det trygg og stabil fremkommelighet vi ønsker.
bZ4X AWD har en perfekt balansert kraftfordeling både fremme og bak. Dette bidrar til å unngå understyring og overstyring, som resulterer i nøytrale kjøreegenskaper da det ikke er noe tap av grep i den retningen bilen svinger. Skulle ett hjul begynne å miste veigrep på glatt underlag, kan de tre andre drivhjulene kompensere ved å gi nødvendig drivkraft. AWD-versjonen er utstyrt med en 80 hestekrefters-motor på både for- og bakaksel.
AWD-egenskapene sikrer stabil kjøring under en rekke forskjellige kjøreforhold. De flatpakkede batteriene, som er plassert mellom for- og bakaksel, skaper en utmerket vektbalanse. Dette, i kombinasjon med den sterke trekkraften i firehjulstrekksystemet, gir bZ4X god gripeevne og sørger for at den holder seg godt på veien i svinger, under akselerering og bremsing. Resultatet er mindre gynging, mindre skrens, bedre fremkommelighet og dermed økt kjørekomfort og sikkerhet.
Vi tok med oss bZ4X på årets Vikingtreff, og var veldig spent på å se hvor langt opp slalåmbakken vi kom – eller om vi i det hele tatt kom noen vei. Spenningen og overraskelsen var stor da bilen ikke viste ett eneste tegn til problemer med å komme helt til toppen. Stuntsjåfør Fredrik Sørlie satt bak rattet, og vår egen Toyota Norge-markedssjef, Per Christian, fikk den store gleden av å være passasjer og co-pilot.
Strategien besto av å deaktivere all "hjelp" og kun bruke den grunnleggende firehjulsdriften med 50/50 kraftfordelingen, for å få maks utbytte av momentet opp bakken. Det gikk mildt sagt som det suste i 70 km/t – bilen fløy nærmest opp til toppen! Det var noe hjulspinn underveis, men likevel beholdt bilen godt driv opp hele bakken – uten å grave seg ned.
Det skal sies – nå hadde vi en proff bak rattet, og fordi antispinn og stabilitetskontroll var slått av drev bilen noe sidelengs. Dette er kanskje en selvfølge, men: Ikke gjør dette hjemme!
Som en liten konklusjon: bredden på en slalåmbakke er absolutt nødvendig for å kjøre i denne hastigheten uten noe hjelpesystem påskrudd. Resultatet var overraskende bra og viser tydelig hvor mye kraftfordelingen og tyngdepunktet har å si for fremkommelighet.
Om det var gøy derimot? Det tror vi både sjåfør og passasjer kan skrive under på. Dette gikk unna!
I etterkant av Vikingtreffet ringte vi Fredrik for å høre litt hvilke tanker han hadde rundt bZ4X etter å ha testet den. Han omtaler bilen som moderne, men uten for mye "dilldall". Brukervennlig, med enkle menyer, og at bilen fremstår som velbalansert og leken. Han påpeker også at bilen hadde godt med krefter til å holde god fart og moment opp skibakken, med suveren kontroll.
Her kan du lese hele intervjuet med Fredrik:
Fredrik og bZ4X på Vikingtreffet.
Motta brosjyre på denne bilen
I bZ4X finner du et fantastisk firehjulstrekksystem kalt X-MODE. Systemet gir trygg og stabil kjøring og ikke minst, ekstremt god fremkommelighet. Den har forskjellige kjøremoduser som er tilpasset alle hindringene du kommer over. Modusen Snø/Grus er spesielt tilpasset snølagte eller isete veier, og grusveier hvor bilen lett kan miste grepet og skli. Modusen Dyp snø/Søle er tilpasset veier med dårlige og myke underlag, hvor hjulene vil synke noe ned i bakken. I tillegg til dette kommer X-MODE med Downhill Assist Control og Grip Control.
Toyota bZ4X kombinerer en stille kupe og gode kjøreegenskaper på vanlig vei med et AWD system som git svært god stabilitet og ekstrem fremkommelighet
Firehjulstrekksystemet tar deg helt frem, uansett kjøreforhold. Med 50/50 kraftfordelingen har du de aller beste forutsetningene for trygg og stabil kjøring, hele veien frem. Bilen er utstyrt med to X-MODE-kjøremoduser, som har egne spesifikke innstillinger for ekstra krevende forhold.
Under kjøring i normale forhold vil du oppleve at bilen er stødig og behagelig. Skulle forholdene sette kjøreopplevelsen på prøve, slå på X-MODE, og du vil oppleve at du kommer deg frem steder du kanskje ikke hadde trodd gikk an. Vi har testet i både bratte grusbakker(Opens in new window), og slalåmbakke(Opens in new window).
X-MODE skrus på med knappen i midtkonsollen. Trykk én gang for Snø/Grus modus og to ganger for Dyp snø/Søle modus. Systemet kan aktiveres stillestående, eller i hastigheter under 20 km/t. X-MODE deaktiveres automatisk over 40 km/t. Da vil X-MODE-indikatoren i instrumentpanelet lyse hvitt og gå tilbake til normal modus når hastigheten når ca. 35 km/t eller mindre igjen. Da lyser indikatoren grønt og X-MODE er aktivert igjen. X-MODE deaktiveres automatisk når tenningsbryteren slås av.
Det er behagelig å kjenne at systemet jobber, helt uten at du som fører trenger å anstrenge deg. Skal du for eksempel kjøre eller rygge opp en bratt kant, trenger du ikke bruke mye gass og dermed risikere at man plutselig får høy fart når du er forbi hindringen. Du kjører sakte men sikkert, helt til bilen stopper på kanten, for så å trykke inn gasspedalen og la bilen gjøre jobben i sitt tempo.
Da vil du kjenne at bilen selv finner best mulig feste, får deg over hindringen i lav fart, mens du som sjåfør fortsatt har god kontroll og mulighet til å manøvrere bilen.
Når dekkene spinner på glatte veier som er dekket av snø, is, eller grus, vil Snø/Grus-modus redusere dekkspinn og gjøre det enklere å ha god kontroll og stabilitet på bilen. For å sette bilen i denne modusen trykker du inn X-MODE knappen når du enten står stille eller kjører i hastigheter under 20 km/t.
Det første alternativet som kommer opp i instrumentpanelet er Snø/Grus-modus. Da vil bilen bremse det hjulet som spinner og overføre kraften til de hjulene som har godt feste. Da øker du gripeevnen og bilen får ekstra god fremkommelighet.
Denne modusen er ment for gjørmete veier, dyp snø og andre områder hvor hjulet vil synke ned i underlaget. Om du befinner deg i en situasjon hvor hjulet begraves i dyp snø/gjørme/sand, vil modusen for Dyp snø/Søle midlertidig kansellere antispinnsystemet (TRC). På denne måten vil det fordeles lik kraft til samtlige fire hjul, slik at du får nok kraft til å komme deg opp og ut, uten at bremsene hindrer oppstarten. For å skru på modusen trykker du inn knappen for X-MODE, men denne gangen to ganger, da aktiveres Dyp snø/Søle-modus.
Når du kjører med X-MODE aktivert går hjelpesystemet for nedoverbakker automatisk i standby. DAC aktiveres når du kjører i hastigheter under 30 km/t og hverken gasspedal eller brems trykkes inn. Hastigheten justerer du med gasspedalen. Når du fjerner foten fra bremsepedalen vil systemet holde hastigheten du hadde når du tok foten av pedalen. DAC vises i instrumentpanelet når det er aktivert. Systemet er ikke aktivt uten at Snø/Grus eller Dyp snø/Søle-modus er aktivert.
Under kjøring med X-MODE aktivert kan du benytte deg av Grip Control for å være trygg på at bilen har best mulig feste og stabilitet. Den hjelper deg både nedover, bortover og oppover. Du bruker den lille spaken til høyre for X-MODE knappen (Grip Control) når giret står i D-stilling, og parkeringsbremsen er av. Indikatoren for DAC vil da slukkes og indikatoren for grepkontroll tennes i instrumentpanelet. Trykk inn bremsen og velg hastighet med grepkontrollspaken.
Du har 5 hastigheter å velge mellom fra lav til høy (ca. 2 - 10 km/t). Indikatoren for grepkontroll lyser grønt under bruk. Hvis indikatoren lyser hvitt, slipper du opp bremsepedalen for å aktivere systemet. Mens systemet er aktivt, kan gasspedalen og bremsepedalen brukes for å midlertidig øke eller redusere hastigheten. Om gasspedalen eller bremsepedalen ikke trykkes inn, går hastigheten tilbake til den angitte hastigheten fra grepkontrollspaken. Trykker du på X-MODE-bryteren frigjøres grepkontrollen, da slukker grepkontroll-lyset og etter en stund tennes indikatoren for DAC.
Motta brosjyre på denne bilen